Köpvillkor

Kvalité

För att hålla en så hög kvalité som möjligt på bilderna så kommer beställningen att skickas till mig i första hand för granskning och om allt är i sin ordning, så skickas bilden vidare till kunden. Om bilden visar sig ha brister så kommer en ny bild att skickas efter kostnadsfritt. Detta kommer öka leveranstiden (läs nedan) och kunden kommer att bli underrättad när detta sker. Med tiden kommer detta att undvikas och bilderna kommer skickas direkt till kund och därmed korta ned leveranstiden.

Utskrifterna sker hos PICNO, ett norrländskt printstudio.

Material

Bilderna skrivs antingen ut på Hahnemühle Studio Enhanced papper eller canvas av hög kvalité. Canvas kommer bli tillgängligt senare.

Bilder

De bilder som finns i webbutiken är främst de som säljs, fler bilder kommer dock att läggas till fortlöpande. Vissa bilder kommer finnas i limiterat utgåva och när det givna antalet bilder är sålda så kommer den bilden inte säljas igen.

Ramfri bild

Alla bilder skickas utan ram, förutom canvas. Detta är för att hålla kostnaderna för bilden nere.

Pris

Alla priser är angivna inklusive 25% moms.

Betalning

För närvarande erbjuds endast betalning via faktura på 15 dagar. Fakturan skickas ut via epost av Egenanställningsföretaget norr ek för, kallat Convoy. Faktura sänds normalt inom tre arbetsdagar efter beställning. Var vänlig kontrollera er mail ordentligt så att faktura inte hamnar i skräpposten för att undvika påminnelsefaktura.

Om fakturan inte blivit betald i rätt tid, kommer en påminnelsefaktura att sändas till er tio arbetsdagar efter förfallodatumet på den ordinarie fakturan. Påminnelsefakturan, som då ersätter ordinarie faktura, är för närvarande belagd med 60 kr i påminnelseavgift. Har ni fått påminnelsefaktura är det den som ska betalas, inte den ursprungliga fakturan. Påminnelseavgiften kan komma att förändras efter beslut hos Convoy och/eller beroende på eventuella förändringar i lag och meddelas då på denna hemsida. Betalningsvillkor på påminnelsefaktura är 10 dagar.

Om påminnelsefaktura inklusive påminnelseavgift med för närvarande 60 kr inte betalas i tid kommer ett inkassokrav att sändas till er. Om fakturerat belopp inklusive påminnelseavgift i kravbrevet inte betalas inom fem arbetsdagar går ärendet vidare till kronofogden för åtgärd.

Convoy förbehåller sig rätten att ta ut förseningsränta, som då uppgår till gällande referensränta + 8 %. För närvarande utgår ingen förseningsränta, men även detta kan komma att förändras och kommer då att meddelas på denna hemsida.

Frakt

Frakt ingår i priset.

Leverans

Leveranstiden ligger mellan fem till tjugo helgfria vardagar. Normalt tar det mellan fem till tio helgfria vardagar innan varan når kunden. Om varan inte kommer fram till mig inom tio helgfria vardagar så kommer jag kontakta företaget som sköter utskrifterna och de skickar en ny. Detta kommer högst troligen inte att ske, utan är bara en säkerhetsmarginal utifall det skulle hända. Om det skulle ske så kommer kunden bli underrättad. Leverans till kund skickas med DB Schenker eller DHL och väl framme vid utlämningsställe kommer kunden få ett sms-avi eller en post-avi om mobilnumret saknas.

Ångerrätt

14 dagars ångerrätt gäller från den dagen kunden tar emot varan.
Om kund ångrar varan så får kunden betala returfrakten och varan ska då vara tillbakaskickad inom 14 dagar. Först när varan är tillbaka hos mig upphävs köpet och pengarna betalas tillbaka till kund (om fakturan redan är betald).

Detta måste meddelas innan varan skickas tillbaka!

Notera att om utskriften inte har hanterats varsamt så kommer det bli en värdeminskning motsvarande 25% av köpesumman ifall utskriften inte kan säljas vidare. Denna värdeminskning ersätter kunden oavsett om fakturan är betald eller inte.

Reklamation

Om bilden levereras skadad så ska kunden genast höra av sig om detta inom 7 dagar efter att kunden har fått varan. Kunden står för returkostnader. Detta gäller dock inte ifall kunden har varit oaktsam och orsakat skadan själv. Om kund har betalat fakturan så kommer kunden få pengarna tillbaka inom 30 dagar.

Lagring av personuppgifter

Personuppgifter lagras endast för att kunna hantera den beställning som kunden har gjort. Dessa uppgifter raderas först tre år efter senaste beställning. Endast ordernummer och beställningens innehåll är det som lagras därefter.
Dina uppgifter kommer inte säljas vidare till tredjepart, användas i marknadsföring eller kampanjer.

När det gäller personuppgifter hos Convoy så ansvarar Estwikphoto inte för dessa och deras integritetspolicy kan du läsa mer om här.

Webbutiken drivs…

i formen av egenanställning hos Convoy för att underlätta arbetet med pappershanteringen. De sköter faktureringen och utbetalning av lön till mig. Därmed får jag mer tid till att göra det jag är bäst på, att fotografera.

Frågor

Gå till kontakt och skicka iväg ett meddelande om du har några frågor eller funderingar. Du hittar även svar under allmänna frågor.